Ergonominen istuminen

Ergonomic Posture Tietokoneella työskenneltäessä on olemassa vaara, että virheellisestä istuma-asennosta aiheutuu vaivoja niskan ja selän alueelle. Hyvä toimisto- tai johtajantuoli voi ehkäistä niitä, mutta vain silloin, kun tuoli on säädetty oikein.

Toimistotuolissa on oltava korkeussäätömahdollisuus, ja sen on oltava pyörivä ja varustettu säädettävällä selkänojalla. Lisäksi sen on oltava rakenteeltaan sellainen, ettei se pääse kippaamaan. Kaikki pyörivät hjh OFFICE -toimistotuolit täyttävät nämä vaatimukset.

Ihanteellista on, jos tuoli on varustettu pyörillä, jotka kuormittamattomina jarruttavat tuolia niin, ettei se pääse rullaamaan tahattomasti. Istuinpinnan korkeuden tulisi olla säädettävissä noin 43 ja 52 cm:n välillä. Selkänojan tulisi tukea selkärankaa myös silloin, kun käyttäjä vaihtaa istuma-asentoa.

Toimistotuolin oikea säätäminen

Ergonomic Posture: How to correctly adjust your chair Aloita mieluiten säätämällä tuolin istumakorkeus sopivaksi. Tällöin reisien ja säärten välille tulisi syntyä suora kulma, ja polvien tulisi olla samalla tasolla (tai hieman alempana) kuin lantio. Jalkojen tulisi olla vaakasuorassa lattiaa vasten. Jos näin ei ole, jalkatuki auttaa.

Kyynärvarsien tulisi levätä rennosti kirjoituspöydän pintaa vasten. Jos tuolissa on käsinojat, ne tulisi säätää siten, että ne voidaan tuoda riittävän lähelle kirjoituspöytää, kyynärvarret voivat levätä rennosti ja olka- ja kyynärvarren välille syntyy suora kulma.

Säädä seuraavaksi tuoli painosi mukaan. Mekanismi on hyvin säädetty, kun voit nojata paljon voimaa käyttämättä taakse ja tuoli tukee pehmeästi eteenpäin kumartuessasi. Tähän dynaamiseen istumiseen on usein ensin totuteltava. Selkäsi kuitenkin kiittää, jos et säädä selkänojaa liian jäykäksi.

Jos tuolissasi on mahdollisuus istumasyvyyden säätämiseen, huolehdi siitä, että istut aivan takana selkänojan lähellä ja käytössäsi on mahdollisimman suuri istuinpinta. Polvien alueen pitäisi kuitenkin olla vapaa. Istuinpinta ei saa missään tapauksessa painaa polvitaivetta, koska se voisi heikentää verenkiertoa.

Notkoselän tuen voi lopuksi säätää siten, että se tukee lannerangan alaosaa.

Vinkkejä terveelliseen istumiseen

Ergonomic Posture: Tips for healthy posture Istu toimistotuolissasi mahdollisimman takana, niin että hyödynnät koko istuinpinnan.

Oikea asento työasemassa ei kuitenkaan yksinään riitä kivuttoman istumisen takaamiseen. Tärkeää on myös dynaaminen istuminen eli aktiivinen eteenpäin kumartuminen ja taaksepäin nojaaminen työskentelyn aikana. Hyvä tuoli auttaa siinä.

Mutta parhaastakin tuolista tulisi aina välillä nousta ylös. Erityisen hyvin se onnistuu, jos käytössä on sähköisellä korkeussäädöllä varustettu kirjoituspöytä, jonka ääressä voi työskennellä välillä seisaallaankin.

Jos käytössäsi on korkeussäädöllä varustettu kirjoituspöytä, on parasta säätää ensin tuoli optimaaliseksi omaan anatomiaasi nähden. Lopuksi voit säätää kirjoituspöydän korkeuden siten, että kyynärvarsi lepää rennosti kirjoituspöydän pinnalla.

Jos kirjoituspöydän korkeutta ei saa säädettyä riittävästi, jotta siitä saisi sopivan pienemmälle käyttäjälle, suosittelemme jalkatuen käyttöä. Siinä tulisi olla korkeuden ja kallistuksen säätömahdollisuus, jolloin se mahdollistaa terveellisen istuma-asennon. Säädä tämän jälkeen seuraavaksi tuoli niin, että kyynärvarret ovat mahdollisimman matalassa istuma-asennossa suorassa kulmassa pöytätasoon nähden. Nyt jalkatuki voidaan säätää siten, että myös jalat ovat suorassa kulmassa (pohkeet suhteessa reisiin).

Varmista, että näyttö on oikealla korkeudella. Näytön yläreunan tulisi olla silmiesi korkeudella tai vähän niiden alapuolella.